[2014] Stockholm Skateathon

Slalom Skateboarding in Sweden

Moderator: Hans Koraeus

Locked
Jani Soderhall
ISSA President 2011-2024
ISSA President 2011-2024
Posts: 4609
Joined: Thu Aug 22, 2002 2:00 am
Location: Sweden, lives in France
Contact:

[2014] Stockholm Skateathon

Post by Jani Soderhall » Sun Jul 20, 2014 10:46 am

From: http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/ ... 107705.aos
skateathon-logo.png
skateathon-logo.png (14.41 KiB) Viewed 3905 times
Nytt lopp: Skejtar du snabbast i stan?

Att bli påkörd av en skateboard i centrala Stockholm är ingen stor risk i vanliga fall. Men när världens första skateboardlopp hålls i Stockholm är det bäst att se upp. – Det kommer att låta som en Boeing 747 som susar runt Kungsholmen, säger arrangören Mark Pulman.


Runt 500 brädåkare som i hög hastighet sparkar sig fram runt Kungsholmen - det är förhoppningen för Stockholm skateathon, en unik skateboardtävling där alla ska kunna delta.

– Skateboardtävlingar har ju sett identiska ut genom tiderna. Det är en bedömningssport precis som snowboard eller konståkning. Det har gått ut på att göra trick som har en viss svårighetsgrad, säger Mark Pulman, arrangör och själv skateboardåkare, som till vardags jobbar med skate-event.

Tävlingen, som äger rum 19 juli, liknar ett klassiskt lopp. Skateboardåkare ska helt enkelt bräda varandra i vem som snabbast kan ta sig runt en nästan åtta kilometer lång bana. Loppet börjar och slutar vid Rålambshovsparken.

– Jag har kört varvet två gånger nu och det har tagit strax över 30 minuter, men då är jag långt ifrån fysisk toppform. Jag skulle tippa att vinnaren åker på under 25 minuter.

Hur snabbt kommer det gå?

– Kungsholmen är ju ganska flackt så man kommer nog inte upp i så höga hastigheter. Downhill kan man ju komma upp i 100 blås. Nu blir det kanske 40-50.

Idén fick Mark Pulman för ett år sedan när han funderade över hur man på nya sätt skulle kunna tävla i skateboard-åkning.

– Vi vill visa att det går att ha kul och tävla i skateboard i olika åldrar, både tjejer och killar, och utan att behöva kunna mängder av trick. Skateboard är ju en avancerad och komplicerad sport, men här ska det vara lätt och roligt - det går lika mycket ut på att ha kul och träffa likasinnade.

Hoppas på 500
Stockholms stad var positiva till idén, men det var flera steg att gå igenom innan tävlingen fick sina tillstånd.

– Det är väldigt många myndigheter som har något att säga till om, till exempel Polisen och Trafikverket.

Från början hade Mark Pulman tänkt sig en längre bana som skulle sträcka sig från Kungsholmen och söderut.

– Där blev jag uppbromsad, de ansåg att det vore bättre att testa ett lite mindre race första gången. Och det var nog ganska smart, i dag är jag jättenöjd, säger han.

Hur har responsen varit?

– Vi har fått in en hel del anmälningar. Nu är det ju långt kvar, så jag tror att det kommer att komma in många fler - den här gruppen är ju inte så känd för sin framförhållning. Jag hoppas på 500 deltagare, och det känns inte omöjligt.

"Första gången grupperna tävlar mot varandra"
Vad som är extra speciellt med Stockholm skateathon är att det är en tävling som är öppen för både de som åker skateboard och de som åker longboard.

– Det är första gången som de grupperna tävlar mot varandra, så det blir väldigt spännande.

Tror du att någon av grupperna kan ha en fördel?

– Ja, jag har förutspått att en skateboardåkare kommer att vinna. Skateboardåkare är ju ute och sparkar fart, medan longboardåkare åker mer downhill och inte behöver göra det lika mycket.

För att få upp en ordentlig fart på tävlingen tipsar Mark Pulman om att öva mycket innan - och gärna med båda benen.

– Avgörande för den som tar hem det här tror jag är att sparka med båda fötterna, ta några sparktag och sedan byta ben. Det är väldigt krävande, som att göra benböj - man kommer bli slut.

Däremot behöver man inte vara i någon superform för att kunna delta i Stockholm skateathon, enligt Mark Pulman.

– Nej, absolut inte. Vi har både en motionsklass och en elitklass. Motionsklassen är som en rolig grej, där man kan träffa andra som gillar skate. Sedan kan man alltid ta upp brädan och gå om det blir jobbigt, säger han.

Kommer det bli kaos på gatorna när ni susar förbi?

– Jag räknar inte med något annat. Vi har spärrat av Norr Mälarstrand från både gång- och biltrafik, så det blir nog värre när man kommer in på cykelbanorna. Där hoppas jag att folk visar respekt för tävlingen och flyttar sig när vi kommer åkande. Men vi kommer ha hjälp av poliser tillsammans med ett gäng volontärer runt hela banan.

Vad kan publiken förvänta sig?

– Slutspurten kommer bli häftigast, med cykelbanan ner från Kristineberg. Där kommer man upp från en lång, flack backe. Det kommer bli ett jävla åka av och det tror jag kommer se häftigt ut.

– Om det kommer 500 personer eller 1000 personer och åker, tänker jag att bara det ljudet kommer låta som en Boeing 747 som susar runt Kungsholmen, säger Mark Pulman.

För den som även är sugen på kändis-spotting finns det en viss chans.

– Inom streetkulturen finns det en del legendarer som ska vara med. Martin Karlsson, till exempel, en 40-årig streetlegend. Tvillingarna från Hoffmaestro, John och Karl-Uno ska också vara med och är lite ambassadörer för tävlingen.

SARA LODIN


STOCKHOLM SKATEATHON
Vad: Världens första långa skate-lopp, närmare 8 kilometer långt med start och slut vid Rålambshovsparken.
Hur: Den som snabbast tar sig runt på sin bräda vinner, både skateboardåkare och longboardåkare är välkomna. Det finns en elitklass för de som vill tävla och en motionsklass för de som kanske vill ta det lite lugnare. Dessutom andra tävlingar, försäljare och after skate "med bra musik och schysst skatekäk" i Rålambshovsparken.
När: 19 juli i Rålambshovsparken. Starten går klockan 14. After Skate på Courtyard Marriott fram till klockan 23.00.

TÄVLINGEN
Regler:
"Hjulen får inte vara större än 75 millimeter, så man inte kommer med stora traktorhjul där det räcker att ta två sparktag."
"Brädan kan egentligen ha vilken form som helst, jag tror inte att man har någon fördel om man har en två meter lång bräda, till exempel."
"Brädorna får så klart inte vara motordrivna."
"Är man under 15 måste man ha hjälm."
"Man ska hålla sig inom bansträckan och inte fuska på något vis, det logiska."
Skydd:
"Man bör ha en hjälm på huvudet och bra reflexer."
"Stora, mjuka hjul är bra om man kör på småsten."
"Det beror lite på vad för stryk man är villig att ta: knäskydd och vadderade handskar kan vara bra så att man kan ta emot sig."
Källa: Mark Pulman, arrangör.

Locked