SM - Swedish Championships, September 13, 2003

Slalom Skateboarding in Sweden

Moderator: Hans Koraeus

Post Reply
Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Mon Jul 07, 2003 8:54 pm

Det var ett tag sen sist. Eftersom hetaste slalomstaden är Stockholm för tillfället så kanske vi kunde ta och bestämma en tid.



Kanske göra ett "onsdagsåk" till SM? Vi skulle kunna bestämma en vanlig helg också förstås.



Vore bra att ha det före EM den 20:e september. Kanske slutet av augusti eller början av September vore något.

Marcus Seyffarth
Posts: 607
Joined: Mon Sep 02, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Marcus Seyffarth » Tue Jul 08, 2003 12:01 pm

Tanken har slagit oss att vi skulle arra SM, men vi har inte kommit längre än så. Vi har ju helt klart möjligheten och sakerna att köra det, frågan är bara formatet egentligen. För som vi kör onsdagsåken nu, är det varken tight, giant eller special. Möjligtvis special. Vi kör aldrig head to head, men det kanske inte är en nödvändighet för SM. Det som är den största skillnaden är att OnsdagsÅket kör vi för att få folk att åka, för att fler ska inse hur kul det är och framförallt för att alla som redan är fast i träsket ska få chans att träna. På onsdagsåket är det otänkbart att köra parallell eftersom färre skulle vara med, det blir färre åk per person och det blir mycket mer vänta och organisera, folk har trots allt en tendens att komma och gå lite som de vill, och det är skönt att ha den möjligheten. Ett SM däremot är kanske mer en uppgörelse mellan de som redan kan åka lite grann varför parallell skulle vara roligt. Jag vet inte hur noga man ska vara med discipliner och så, men man borde definitivt diskutera det och försöka få det på banan!

Jag föreslår 30:e augusti, om det inte är nåt annat som händer då.

Jani Soderhall
ISSA President 2011-2024
ISSA President 2011-2024
Posts: 4634
Joined: Thu Aug 22, 2002 2:00 am
Location: Sweden, lives in France
Contact:

Post by Jani Soderhall » Tue Jul 08, 2003 12:06 pm

Bäst vore det med tre grenar, så får fler chansen att komma upp på prispallen.

Själv kan jag nog inte komma, men jag följer gärna informationen med spänning.

Jens Björnsson
Posts: 8
Joined: Thu Jun 26, 2003 2:00 am
Location: Sweden

Post by Jens Björnsson » Tue Jul 08, 2003 1:21 pm

Jag håller med alla att det skulle vara roligt med ett SM. För att även locka nybörjare till en sådan tävling kan man, som en deltävling, sätta en enkel bana och låta de deltagande köra två åk. Den som har minst tidsskillnad mellan åken vinner. På så sätt kvittar det hur fort man åker.

Jani Soderhall
ISSA President 2011-2024
ISSA President 2011-2024
Posts: 4634
Joined: Thu Aug 22, 2002 2:00 am
Location: Sweden, lives in France
Contact:

Post by Jani Soderhall » Tue Jul 08, 2003 3:39 pm

Vi testade det 1995 och kallade grenen för "Same Time". Det var väl kul, men jag vet inte om det är värt att göra om försöket. Jag är inte säker på att verkligen kan kontrollera åken så bra. Inom 2 tiondelar verkar rätt möjligt, som vi ser på träning, men bättre än så är rena slumpen. Det kändes lite som om vem som helst kunde vinna och så kanske man lika gärna kan lotta ut resultatet i så fall.

Jens Björnsson
Posts: 8
Joined: Thu Jun 26, 2003 2:00 am
Location: Sweden

Post by Jens Björnsson » Tue Jul 08, 2003 4:55 pm

Ok Jani. Det var bara en idé som slog mig. Lottning är iofs min största chans att få kliva upp på pallen, haha.

Jani Soderhall
ISSA President 2011-2024
ISSA President 2011-2024
Posts: 4634
Joined: Thu Aug 22, 2002 2:00 am
Location: Sweden, lives in France
Contact:

Post by Jani Soderhall » Tue Jul 08, 2003 7:12 pm

Cool ändå att du tänkt ut samma gren som Corky och jag gjort 1995. Men som sagt, frågan är vilken talang man testar i denna gren.

Marcus Seyffarth
Posts: 607
Joined: Mon Sep 02, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Marcus Seyffarth » Tue Jul 08, 2003 8:04 pm

Vad tror ni om head to head vs single lane då? Det plus att hitta en backe som är bra för alla discipliner är knepigt. Vi har hittat ett ställe som är bra där vi körde förra gången och ska köra imorgon. Det är bra asfalt, brett, 'inga bilar' och naturliga 'läktarplatser' på sidorna. Enda är att det är lite för svag lutning för storslalom tror jag. Hur är det med tillstånd är det gatukontoret?

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Tue Jul 08, 2003 9:46 pm

Head to head (parallell slalom) är inget måste alls. Det duger gott och väl med single lane.

Bra om vi kunde få ihop tre discipliner/banor. (Rak, Special och storslalom). Tyvärr kan det ibland vara svårt att ha storslalom och de andra på samma ställe. Det blir oftast en kompromiss med för snabb special eller för långsam storslalom. Men vadå. Det är ju så alla andra gör. Se bara på Paris och Grüningen. Rak och special kan man köra på "flat" utan problem. Storslalom måste ha branthet och bredd. Det är oftast storslalom som är det svåraste att ordna.

Jag har funderat på följande tävlingsformat.

1. Alla kör ett eller två kvalåk.
2. Sedan kör de 8 långsammaste tiderna.
3. 4 långsammaste tiderna är utslagna.
4. Gör punkt 2 och 3 tills man nått snabbaste tiden. Dvs tills de första 5-8 kör ett åk.
5. De 4 bästa tiderna får sedan ett avslutande sista åk.

Passar perfekt för singel lane. :smile:

30:e Augusti låter fint!

Marcus Seyffarth
Posts: 607
Joined: Mon Sep 02, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Marcus Seyffarth » Wed Jul 09, 2003 10:04 am

Det låter som ett smart sätt att fortfarande få mycket åkning för många åkare! Bästa tiden vinner helt enkelt?! Jag tycker att vi siktar på att dra ihop nåt till den 30:e augusti. Rak och special kan man köra där jag har tänkt, och om man tycker att det för plant för storslalom finns det en fin backe som slutar precis där starten till den rak och special är, så då kan man ju flytta upp det hela lite medan träning pågår.

Förslaget är då: lördagen 30:e Augusti 2003 vid Wennergren center (för karta kolla http://www.ettsexett.com klicka på onsdagåket och sedan bilder välj kartor), rak, special och storslalom. Börjar vi i tid hinner man 'lätt' med alla grenar.

Alla tävlingar i sinlge lane, en timmes träning, sedan två åk var där de 8 sista gör upp om att gå vidare enligt Corkys post ovan. Låter det bra?

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Fri Aug 01, 2003 11:42 am

Om det blir 20 deltagare och man räknar 1,5 minuter för varje åk kommer det ta ca 2,5 timmar per gren. Om det flyter på kan det förstås gå snabbare.

Bra kanske om vi kunde börja inte allt för sent. Köra av rak och special slalom. Sedan om vi ligger före schemat kan vi ta en liten paus för att avsluta med storslalom framåt kvällen. Se exempel schema nedan.
______________
10:00 Träning rak
11:00 Rak slalom
14:00 Träning special (Direkt efter rak)
15:00 Special slalom
18:00 Träning storslalom
19:00 Storslalom
21:30 Klart slut!

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Fri Aug 01, 2003 11:51 am

Jani kommer att med största sannolikhet inte kunna komma. Så det lämnar fältet öppet för oss andra.

Per Holknekt har sagt att han kommer att dyka upp för att kolla in läget.

Pelle Gustafsson
Pelle
Pelle
Posts: 374
Joined: Mon Sep 23, 2002 2:00 am
Location: Sweden

Post by Pelle Gustafsson » Sat Aug 02, 2003 10:39 am

jag tycker vi ska ha en riktig startramp så alla kan få fart i början,e de nån som har mått på en så bygger jag en!

<font size=-1>[ This Message was edited by: pelle gustafsson on 2003-08-02 04:40 ]</font>

Ants Neo
Posts: 4
Joined: Tue Jun 10, 2003 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Ants Neo » Sat Aug 02, 2003 4:03 pm

Hej Corky! Vi har redan lagt upp planer för SM. Läs mer här. Hör av dig vad dy tycker..
http://www.longboard.nu/phpbb/viewtopic ... 4f5e10753a

Jani Soderhall
ISSA President 2011-2024
ISSA President 2011-2024
Posts: 4634
Joined: Thu Aug 22, 2002 2:00 am
Location: Sweden, lives in France
Contact:

Post by Jani Soderhall » Mon Aug 04, 2003 2:34 pm

Jag tycker vi ska ha en riktig startramp så alla kan få fart i början,e de nån som har mått på en så bygger jag en!
Det bästa vi kan erbjuda vad det gäller rampdesign är en samling foton i ramp forumet på denna site.

Intressant, men synd, att det blir konkurrens om SM i år. Förhoppningsvis får ni ihop det på något sätt. Vi vill ju att alla som åker skall komma.

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Tue Aug 05, 2003 5:23 pm

Det verkar inte bli något SM 30/8. Istället blir det en high valley liknande grej med downhill och slalom på schemat Lördagen den 13/9.

Vägbeskrivning:
Backen ligger till vänster ovanför Roslagstull, eller till höger om Wennergren Center som ligger i slutet av Sveavägen vid Norrtull.
Start från Strindbergsstatyn Lögebodavägen med avslut Brunnsviksvägen

Troligen blir det en rak parallell slalom i head to head format men inget är bestämt än definitivt. Mer info kommer.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Hans Koraeus on 2003-08-05 11:25 ]</font>

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Wed Aug 13, 2003 3:04 pm

Backen kommer att vara svagt sluttande uför. Det diskuteras kon avstånd på 1,90 (från mitten av kon till mitten av nästa). Startramp kommer med största sannolikhet att användas.

Marcus Seyffarth
Posts: 607
Joined: Mon Sep 02, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Marcus Seyffarth » Thu Aug 14, 2003 9:11 am

Hmmm fan oxå, jag skulle ju ha filmat lite där igår... Vi körde onsdagsåk i samma backe, och slutet på vår storslalombana gick där raka slalomen är tänkt att gå. Kanske att 1.90 är tajt mellan konerna om man får startramp, men vi får se. Jag ska försöka komma med lite film snart! Vad det gäller grenar så verkar många (jag själv med) tycka att rak parallel kanske inte är den roligaste grenen så frågan är om man ska försöka påverka det hela. Special slalom är ju det som de flesta gillar, eller?

Jani Soderhall
ISSA President 2011-2024
ISSA President 2011-2024
Posts: 4634
Joined: Thu Aug 22, 2002 2:00 am
Location: Sweden, lives in France
Contact:

Post by Jani Soderhall » Thu Aug 14, 2003 11:42 am

Jag haller med om att det ar bättre om det blir dual special slalom istället för rak bana, om det nu bara blir en gren. Det är en bättre utmaning och kräver lite mer av akaren. Jag gillar i och för sig raka banor men ser dem mer som 100m lopp, dvs ren sprint.

PS. Jag kommer inte till SM, men nästa ar da vill jag garna ställa upp.

Hoppas att det blir bra!

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Thu Aug 14, 2003 4:22 pm

Visst är det bättre med special men det kräver lite mer.

1. Någon/några ska utses att sätta banan på morgonen innan tävlingen.
2. Kan alltså inte förberedas.
3. Svårare att sätta upp en dual.
4. Punkterna ovan gör att det tar mer tid.
5. Risk att det blir en bana som folk inte gillar. Dvs för svår eller för lätt.
6. Kan kanske också göra att det behövs längre tid för inkörning/träning.

Om vi kör en special tycker jag det är värt att köra en rak också. Det kräver inte mycket mer tid. Alla är uppvärmda. Minimum träning behövs. Banan sätts snabbt upp. Kan till och med köra snabb format: 2 Kvalåk + 4 bästa i head to head.

Marcus Seyffarth
Posts: 607
Joined: Mon Sep 02, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Marcus Seyffarth » Fri Aug 15, 2003 1:01 pm

Vi får se vad det blir av det hela. Jag håller på och pratar med de som ska hålla i downhill eventet som ska gå av stapeln samtidigt. Det som har sagts är att DH kvalet ska gå nedför backen till en T korsning, där den fortsätter 'rakt fram'. För att i finalen svänga åt andra hållet i T:et. Problemet är att DH finalen då kommer in där slalomtävlingen är. Det som är bra är att publiken inte kan missa slalomen, det som är dåligt är att
1) DH kvalbanan blir en trist historia som inte är något teknisk.
2) slalomen måste vara klar, eller plocka ner när finalen i DH ska köras
3) vägen där slalomen är tänkt att gå nu är en långdragen kurva medan vägen där DH kvalet slutar är rak och bred.

Så kort och gott, man kanske ska ta och försöka övertala DH folket om att köra kval och final på samma ställe (den roligare varianten) och så kör vi slalomen på en rak väg. Sen har jag gjort en spraymall för att kunna markera upp en parallell bana som ni hade gjort i Troca med lagom avstånd. Vet inte om det är mot 'reglerna' att försöka sätta en special slalom bana nån vecka innan och även markera upp den så att det är klart. Då finns ju verkligen chansen att kunna köra två race!

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Fri Aug 15, 2003 3:06 pm

Marcus,

Gör ditt bästa för att övertala downhill folket (Ants!?) om att köra kval och final på samma bana. Då kan vi som kör slalom köra 2 discipliner i lugn och ro utan stress.

Att markera banorna i förväg är inget problem för mig om det blir officiellt och banan som sätts publiceras. Det är ju en liten fördel för de i Stockholmstrakten som kan åka dit och testa banan innan på plats men det får vi leva med.

Det blir alltså du som sätter banan då?

Jani Soderhall
ISSA President 2011-2024
ISSA President 2011-2024
Posts: 4634
Joined: Thu Aug 22, 2002 2:00 am
Location: Sweden, lives in France
Contact:

Post by Jani Soderhall » Fri Aug 15, 2003 5:12 pm

Marcus Seyffarth wrote:
Sen har jag gjort en spraymall för att kunna markera upp en parallell bana som ni hade gjort i Troca med lagom avstånd. Vet inte om det är mot 'reglerna' att försöka sätta en special slalom bana nån vecka innan och även markera upp den så att det är klart. Då finns ju verkligen chansen att kunna köra två race!
Marcus, vi brukade alltid sätta banan på morgonen efter lottdragning för att ingen skulle kunna tjuvträna i banan. Det blev på så sätt också kortare föreberedelse tid vilket gjorde att man måste träna på att åka fort i nya okända banor. Men viktigast av allt var att ingen skulle få någon fördel.

Det känns mindre viktigt nu, på de senaste tävlingarna jag har varit, så jag skulle rekommendera att ni sätter banan innan för att ha mer tid för själva tävlingen.

Marcus Seyffarth
Posts: 607
Joined: Mon Sep 02, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Marcus Seyffarth » Fri Aug 15, 2003 10:29 pm

Vi får se om det blir jag som sätter banan, på onsdagsåken brukar Pelle eller Klangen med hjälp av någon sätta banan medan jag meckar tidtagning. Sedan provkör vi och tycker alla det är ok så kör vi. Eftersom vi inte kommer (antar jag) kunna prova med startramp så långt innan kanske det kan vara svårt att göra ett bra jobb så det blir kanske kvällen innan bara vi får se... Verkar som att vi kanske får med oss DH snubbarna till Antibes o då kan det ju bli ett jäkla stort gäng!

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Wed Aug 27, 2003 2:38 am

Planerna för slalom SM går sakta men säkert framåt. Snart kommer ett preliminärt schema upp för lördagen med discipliner och tävlingsformat som kommer att användas.

Marcus Seyffarth
Posts: 607
Joined: Mon Sep 02, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Marcus Seyffarth » Sat Aug 30, 2003 12:39 pm

Nu är det äntligen klart!

Kolla in http://www.ettsexett.com/SM

I korta drag gäller:
13:e sept
10-11 registrering och träning rak bana
11-12 kval rak
12-13 final rak
14-15 träning special
15-16 kval special
16-17 final special

om det är ett jämnt antal åkare går alla till final, om det är udda missar siste person i kvalet finalen.

finalen går till så att de fyra sista ur kvalet tas ut och 1:an möter 4:an, 2:an möter 3:an i två åk i parallell bana.

Vinnarna går vidare och skapar tillsammans med de två ovanför i kvallistan en nytt heat om 4:a personer som möter varandra. Detta repeteras tills vi har fyra personer kvar. Vinnarna i detta heat går till final och förlorarna till heat om 3:e pris.

Detta kommer förhoppningsvis ge jämna och roliga heat samt att man har chans att ta sig upp efter ett dåligt kval eller liknandee. Dessutom får alla åka ungefär lika mycket.

Priser till de 3 första i varje klass.

Klasser, eftersom vi inte vet hur många som kommer har vi till att börja med bara en klass, blir det många kanske vi delar upp det i juniorer, kvinnor eller vad det nu kan vara...

anmäliningsavgift 50 kr per gren 150 kronor får rak och special plus en SM t-shirt. Definitiv anmälan görs på plats, men man kan registrera sig på http://www.ettsexett.com/SM

Hoppas vi ses!

/Marcus

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Thu Sep 04, 2003 3:30 am

I have noticed a somewhat larger number of views than excpected on this topic. Especially since it is mostly in Swedish.

Maybe it's time to explain that SM in Swedish is not the same as in English. Actually it an abbrevation for Swedish Championships. No spanking here.

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Thu Sep 04, 2003 3:44 am

By the way the championships is closing in. Only one week left almost.

The big favorite is of course Marcus Seyffarth. He seems to be ahead of the pack in Stockholm. Never lost a race. Except in Paris where he lost against a Swiss and me actually. But that was in GS and he didn't go for it in his second run. But that doesn't give me any low odds since GS is not on the schedule. Only tight straight and special. That's not my strong side. So after Marcus there is a group of skaters that will be very interesting to watch. Ants Neo, Peter Klang, Per Svensson and Pelle Gustafsson. Hopefully I will be able to hang on to those guys.

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Fri Sep 12, 2003 1:22 am

1 day left!

The Swedish Championships is going according to plans. Just talked to Marcus and he says everything is under control except for the weather. There are 18 riders registered so far but my guess is there are a some that will show up and enter on race day.

The course will have 35-40 cones. My guess is it will not be set very tight and technical. There will only be one group so they have to make sure that as many as possible can get through.

Marcus Seyffarth
Posts: 607
Joined: Mon Sep 02, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Marcus Seyffarth » Fri Sep 12, 2003 1:46 pm

Or we migth set super-hi-tech courses that no one makes and we can end up with everyone tied for firstplace...

John Gilmour
Team Roe Racing
Team Roe Racing
Posts: 1207
Joined: Tue Aug 27, 2002 2:00 am
Location: USA

Post by John Gilmour » Fri Sep 12, 2003 4:28 pm

We are all winners!

Marcus Seyffarth
Posts: 607
Joined: Mon Sep 02, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Marcus Seyffarth » Mon Sep 15, 2003 2:31 pm

Yes we sure are!

We decided to ease up the course a bit so that everyone (almost) could make it. We had lots of fun, the weather was great and if you understand swedish you can read about it at <a href="http://www.ettsexett.com/SM/index.html" ... .com/SM</a>. There all the results are on that page as well (and on PDF's). If you don't bother to go there I'll give away that I held for the preasure and walked away with 2 victories. Even though the finals were close...

Thanks to all who helped us have that much fun! See ya next year or so...

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Tue Sep 16, 2003 1:57 pm

Here is a translation of some of the text Marcus wrote about the Swedish Championships and with some added comments from myself.


Another Swedish Championship in slalom skateboarding may now be written into the history books. I think the last one was in 1994 or 1995. There where some problems with wet surface that just refused to dry up. It was especially enoying that it was all due to 5 minutes of rain the evening before. Lot's of racers and people had come out to witness this happening. It was a perfect sunny day.

To start from the beginning a couple of us had gathered the night before to set the courses and to build the start ramps. Five minutes after we had started to set the straight course we had that 5 minute rain that would give us so much trouble. The road refused to get dry after that. We had to set the courses and hope that they would work fine.

The Saturday came. It was a beautiful sunny day. But to our surprise when arriving to the site the road was not dry. This place is close to the water and with big trees stopping the sun from getting through. So we waited and waited for it to dry up. Some couldn't resist having some runs anyway. And some would pay greatly for it. That included myself and I still sitting here with an aching shoulder writing this text with great difficulties. We all started to get desperate. The road just wouldn't dry up. Sand was put out on the course to try and suck up the humidity. After a lot of work it looked like we could finally start the qualification. But it was scary because there where still some spots where you would better not push or you would bite the dust.

<b>Straight slalom</b>
Qualification, 2 runs, best run counted. 2.20 cone distance, center to center. Peter Klang was strong early on and took the first place after qualification after the big favorite Marcus Seyffarth. Per Svensson was third followed by Ants Neo. I didn't dare to push very hard and finished 6:th. If I would have fallen again my arm would most likley have fallen off. At least that's was the thought running through my head. I was positivly surprised of the quality of many racers. These are guys that haven't done slalom for that long and it does look very promising for the future.

The final was head to head but in a new interesting format that would give everybody a taste of slalom head to head racing. The head to head started from the back of the field and advanced forward towards the better racers. The winners took on the next 2 racers in front of them in the qualify result list. This meant lot's of tight races for everybody. And theoretically even if you where last after the qualification you could actually still win. But then you had to be very strong because you would have to advance through the whole field.

Henrik "Hankster" Borggren was one who got a feel of this with 5 straight heats against faster and faster racers until he finally lost against Pelle Gustavsson. Then he had advanced from 15 to a split 9:th place. ANothe good comeback was done by Tor-Björn 'Bisto' Andersson who advanced from 12 to a split 5:th place.

Battle about 3:rd place was between myself and Ants Neo. It was very tight and we where equal after the first run. So in the second run we both went for it. I did my best time of the day but that didn't help because so did Ants. He was 4 hundreds of a second faster.

The finale was between Peter Klang and Marcus Seyffarth. 1 and 2 after qualification. It was lots of nerves and a couple of false starts. The first run was tight with Marcus a head with only 7 hundreds of a second. The second run also saw some false starts before they finally got away. It was Marcus who got the best start and halfway through the course Peter Klang was running out of the course in his eager to catch up.

<b>Special slalom</b>
The course was very interesting with a mix of tight and slow sections. Body movement was needed sideways. There was even a little "blind cone" in there. It was to be alittle bit to difficult for some but 16 people finnaly entered compared to 20 in the straight course.

No one was surprised seeing Per Svensson speeding through the course. He was very fast and looked like a qualification winner. But then came Marcus. He crushed us all by taking more than a half second lead.

The heat for 3:rd place between Per Svensson and Peter Klang went in Peters favour and Per just missed a well earned top placement. But Peter was getting stronger and stronger in the course and I was lucky to get to the final without having to meet him.

In the final it was between me and Marcus. I could skate with no preasure. I did well but was still after Marcus on the finish line. But he had 2 more cones than me and was only 7 hundreds of a second in front of me after the first run. This was interesting. I felt that maybe I had a chance after all. I took a chance to go very fast in the start but that only got me a false start. Then it was Marcus who got to eager and also made a false start. If any of us mad one more false start we would be DQ'd. Marcus felt more comfortable with the situation since he had gone through the same thing before against Peter Klang. He got a very good start and I saw him in front of me already coming down from the start ramp. On top of it my back foot was not in place and I started to hit some cones. Marcus heard this of course and could continue without any worries.

With this win he took his second "Gold" for the day and is now the man to beat for next year.

<b>Closing comment</b>
There was only one class this time. There where not enough girls and juniours to split it up. Hopefully those classes will be bigger next time.

It had been a very nice competition and hopefully everybody want it to happen again next year. Rumours say they are already starting to put up plans for next year.

Thank you everybody who came and made it all such a nice day.

Text: Marcus Seyffarth
Free translation: Hans Koraeus

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Fri Nov 28, 2003 1:09 am

I just looked at the footage I had from Stockholm. It wasn't the best in the world but I will try to set something together anyway. Come back soon and have a look...

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Wed Dec 03, 2003 9:00 pm

So here it is. The first part of two films from the Swedish Championships in Stockholm September 13. This first part contains footage from the straight slalom, Straight Parallel Slalom Swedish Champs.

You will need windows media player version 9. And yes, it's 10 Megs. Time was running away so quickly. My planned 4-5 minutes became 6.

Results straight parallel slalom Swedish Championships 2003
1 Marcus
2 Klang
3 Ants

4 Corky
5 Pär
5 Bisto
7 Micke
7 Pelleplast
9 Hankster
9 JP
11 Selle
11 Måns
13 Johannes
13 Santo
15 Jonas
15 Lillis
17 Helena
17 Tomas
19 Anders
19 Sofia

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Wed Dec 03, 2003 9:08 pm

Oh yes! I forgot to mention in the movie that I have got some extra footage from Marcus. And on the same time maybe I should mention that a lot of the footage from my camera was taken by Student John and Per Svensson. Without them I wouldn't have had any chance to get enough footage to make a respectable film.

Marcus Seyffarth
Posts: 607
Joined: Mon Sep 02, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

great!

Post by Marcus Seyffarth » Thu Dec 04, 2003 10:33 am

Great movie Corky! Looking forward to the special slalom... When will the soundtrack hit the stores? :)

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Tue Dec 09, 2003 5:29 pm

The second part of the films from the Swedish Championships in Stockholm September 13. This is the Special Parallel Slalom. (8.5 Mb, Windows Media player 9).

I've felt a little bit guilty for not doing my films earlier but now I start to feel it's actually very good. It's much more fun looking at the films now when it's cold and rainy outside and you can dream back of those warm and sunny days.

Results special parallel slalom Swedish Championships 2003
1 Marcus Seyffarth
2 Hans Koraeus
3 Peter Klang

4 Pär Svensson
5 Pelle Gustavsson
5 Selle Rudholm
7 Michael Pietele
7 Micke Santo
9 Jean-Paul Wall
9 Torbjörn Andersson
11 Måns Haegert
11 Henrik Borggren
13 Anders Risslinge
13 Fredrik Wallman
15 Helena Lundgren
15 Sofia Adolfson

Paul Keleher
Paul Keleher
Paul Keleher
Posts: 103
Joined: Thu Nov 28, 2002 1:00 am
Location: London, UK
Contact:

Post by Paul Keleher » Wed Dec 10, 2003 10:35 am

Corky,

Once again, great films..

Paul K

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Wed Dec 24, 2003 4:43 am

A Swedish skate site open to all kinds of skating (i.e. not only street) wanted an article about the Swedish Championships. I gave them this. Swedish text if you wonder why you can't read it.

Flash (version 6) 0.8 Mb

Swedish Slalom Skateboard Championships

Post Reply